Flash Calendar- Nature Theme

kolmapäev, 18. jaanuar 2012

Ei jäänudki ööseks


Arvasin, et see teine lammas hakkab poegima öösel, aga näe juhtus, et saime varem hakkama :D Enne kui oleks ennast voodisse hakkanud sättima, mõtlesin kaamerast siiski laudaseis üle vaadata.. ja mis ma näen... mu poegmisootejärjekorrast lammas juba poegib täie hooga. Vaatlesin veel ja kui mõtlesin asja laudast kohapeal jälgima minna, siis nägin, et juba oligi tal üks päris korraliku suurusega lapseke valmis.... Ootasin siis veel, sest kõik tundus korras olevat. Aga udara järgi arvasin, et ju sealt ikka teine tall veel tuleb (kuigi esimese talle suurust arvestades tekkisid ka väikesed kõhklused)... ja hakkaski tulema. Nüüd lähen kindlalt lauta, saab talled kiiremini söödetud ja siis saan südame rahuga ise magama minna.Kui lauta jõudsin, siis ehmatasin ära, sest talleke oli emme selja taga ja ei liigutanud ja ema ei teinud tast ka välja... tormasin aeda, kus nägin, et lapsekese nina oli üleni lootekotis. Tõmbasin nina puhtaks ja... õnneks hakkas hingama :D Olin väga õnnelik... Poleks ma lauta läinud, oleks sellest tallest väga suure tõenäosusega ilma jäänud. Aga nii õnneks ei juhtunud. Seekord oli siis tegu poisslastega...

24 kommentaari:

  1. Nende isa on see "meie" jäär siis? :=) Too oli ka ise sündides 5kg ja kaksikõde samuti...

    VastaKustuta
  2. Päris pirakad talled tõesti, ja vedas, et appi jõudsid-mingi sisemine hääl Sul;)
    Ja ma veel tahtsin eile kirjutada, et ehk teed pilti sellisest, keda tead, et kohe-kohe on oodata poegimist. Muidu ma ootan ennast lolliks, muudkui käin oma uttesid segamas- no pole ju jälle silma ees, et milline siis ikkagi see päris viimane vint on- mul ju nii vähe poegimisi olnud.

    VastaKustuta
  3. Liina, seda ei nimetata vedamiseks, vaid Kaire on kohusetundlik lambapidaja, kes ei keri südamerahus õhtul magama, vaid ei pea vaevaks lammast valvata :)
    Kaire, see lootekoti lugu tõi meelde varsale antavat esmaabi, juhul, kui looteveed on tõmmatud kopsu nt, siis tõstetakse tagajalgadest üles, äkki saab seda ka lamba puhul rakendada, mis sa arvad?Igatahes meie maadamid ei võta ikka mu juttu kuulda..:P, äkki peaks lisaks lambajälgmise kaamerale ka kuidagi sinu videosüsteemi ülekandma...las vaatavad, et Hiiumaal juba poegivad :)...a eks teil see ülemere värk kah :), ikka esirinnas :).Õnne siis ikka ka.Ja jaksu passimiseks :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Airi, ma seda pidasin silmas, et seal ju minutite küsimus, kui talleke õhku ei saa... loomulikult passid oma loomakesi, kui vaja kasvõi öösel.... olen ka ise seda teinud- täpselt samas olukorras muide, millest kirjutad. Varss sündis enneaegsena ja oli ka ilmselt lootevett kopsu tõmmanud. Mina veetsin siis 2 ööpäeva tallis, iga 2 tunni tagant mära lüpstes ja varssa söötes....

      Kustuta
    2. Liinale .. Paar päeva enne poegimist pundub udar, nisad muutuvad elastseks ja kõht langeb alla. Poegimisaja kättejõudmisel on utt rahutu, otsib varjulist kohta, vaatab tagasi, kraabib jalgadega allapanu ja heidab maha. Selline utt viiakse poegimisruumi. Ute poegimise ajal peab jälgima poegimise käiku ja vastsündinud talle(de) olukorda ning andma vajaduse korral abi. Edasi saab lugeda meie kodukalt http://www.lambawark.ee/index.php?option=com_content&task=view&id=111&Itemid=97
      Seal keri allapoole, järgmisena on kirjas kuidas käituda normaalse või raske poiegimise korral jms. Pole küll teab mis uus info aga ehk natuke abiks ikkagi.
      Kairele aga edu talledega, endal tuleb ka juba talleisu peale, meil poegivad seekord alles kevadel alustavad märtsi keskel .. Ilusat talve jätku! Inga

      Kustuta
    3. Aitäh täiendamast :D Loodame, et nendest väikestest vihjetest on ikka vähemalt abi... enda kohta võin küll öelda, et lugedes ei saa pooltki niipalju aru, kui ikka oma silmaga nähes... paraku...

      Kustuta
  4. Liina, proovin natuke neid viimase vindi momente kirjeldada, sest kardan, et pildile on seda raske saada... Veel parem, kui saaksid siia praktikale tulla, mul poleks selle vastu ka midagi :D Siinkohal tänan ma oma "õpetajat" ja kogemuste jagajat Irmat, kes mulle kõik need asjad just praktikaga selgeks õpetas :D
    Niisiis...
    1. sabaalune kipub tugevamini punetama(mida tumedavärvilistel lammaste on väga raske tuvastada.. või on lihtsalt minu probleem...)
    2. Udar teeb järsu paisumise, see muidugi eeldab, et käid neid tisse ikka iga päev uurimas :P
    3. Kõht vajub alla - osadel noortel on see muidugi väga raske tuvastada, eriti esmapoegijate puhul. Natuke reedab nn. villavahe puusade kohal, kus tekib selline triip villa sisse, ja alt välgub puhast ilusat villa :D
    4. eriti viimast vinti iseloomustab lamba rahutus ja koha otsimine, pikutab, tõuseb, haigutab tihti, vahib taha ja on närvilinem peksab teisi "oma nurgast" eemale...ühesõnaga tal on valus.. Aga samas osa lambaid on nagu inimesed, kes vist valu eriti ei tunne ja poegivad nn käigupealt :P - pressivad vaheldumisi mäletsemisega :D


    Aga eks selle minu tallega oli tõesti veidi õnne ka, lisaks sellele, et ma teda jälgisin, sest oleks ma jäänud liiga kaua tuppa koperdama, siis ei tea, mis oleks mind oodanud.
    Ja Airi, see talle tagajalgupidi raputamine on täiesti võimalik ja seda soovitataksegi sel puhul ning seda olen ise ka kasutanud ..nii edukalt kui ka ebaedukalt. Ainult natuke rets on seda teha, sest pead talle täiest jõusta tagajalgadest alla raputama, mis tekitab sellise tõrke... kahju ju sellist väetit olevust niimoodi raputada...


    Marju...need ei ole "teie" jäära järglased... need on kevadel ostetud valge texeli jäära järglased... teie peenvillaka omasid pole veel tulnud..aga küll nad jõuavad, kõik ju alles alguses :D

    VastaKustuta
  5. Aaa.. veel paar märki...
    Lammas hoiab oma saba rohkem nagu kehast eemal ja aegajalt tammub ainult tagajalgade peal...

    VastaKustuta
  6. Algajale lambapidajale teeb lammas nagunii 1:0 ära ja poegib siis,kui lähed tuppa korraks varbaid soojenama :))Üks tähelepanek, osad lambad ei taha enne poegimist süüa, osad vitsutavad muidugi võiduka lõpuni aga isu kadumine võiks tähelepanu äratada.
    Liinale, ära muretse, küll läheb kõik kenasti :)

    VastaKustuta
  7. Jaah..meil üks utt oli nii reibas, et vedas kahe suu poolega heina sõimest, omal lima valgus- siis on ju juba "lõppvaatus" peal:)Teised ei taha päeval juba enne süüa midagi. Nii erinevad.
    Jõudu sulle öövalvesse! Et ikka terveid ja tragisid sünniks!

    VastaKustuta
  8. Jestas kui täpselt ühel ajal me Airi kirjutasime sama juttu:))

    VastaKustuta
  9. Kõik täiesti tõsi, mis Airi ja Marju kirjutasid :D

    VastaKustuta
  10. Minulgi tuli mõte kui Kaire laudast mõõda sõitsin et astun läbi ja uurin siis oma silmaga missugune see poegiva ute tiss ja tuss on.

    VastaKustuta
  11. Aitäh kõigile!
    Eks ma teoorias olen tugev ;) ja tean küll neid märke.
    Aga kõik on suhteline: ühel noorel utel märkasin udara tekkimist juba jõulu ajal, ise ta on nii sale, et võiks lausa kahelda tema tiinuses, kui kaua enne poegimist see udar siis kasvama hakkab? Samas eelmisel talvel oli ühel utel udar nagu lüpsilehmal juba 2 nädalat enne poegimist. Kõhu allavajumisele ma ei oska loota- osad uted ongi sellised nõgusama seljaga ja petlikud...
    Selle, kui utt rahutu juba on ja "kohta otsib" arvan ma ikka ära tabavat, aga mõtlesingi just mingi 1-2 päeva enne poegimist. Et siis peaks ju sabaalune juba punnis ja punane olema? Et täpsemalt kui punnis ja punane siis ikkagi? Selle peale ma rihtisingi oma pildijutuga...
    Aga see saba eemale hoidmine (kui muidugi on, mida hoida) ja udara järsk suurenemine tuleb siis silmas pidada. Ma just arvan, et ma neid liiga palju tülitan oma liigse uurimisega.
    (sabadega oleks mul veel muidugi küsimusi, aga seda edaspidi)
    Aitüma veelkord ja rahulikku ööd uttedele ja perenaistele :)

    VastaKustuta
  12. Küsi, küsi julgelt, kui küsida on, eks püüame siin kambapeale kuidagi vastata :D
    Aga selle pepupunetamisega on ka tegelikult täiesti individuaalne ja pean iga lammast konkreetselt jälgima.. et kui ikka näed, et ennem ei ole punetanud väga ja järsku on tagumine ots ikka väga kohevaks ja punetama hakkanud, siis on asi ikka tõenäoliselt sealmaal.... aga eks see kõik tule ikka kogemustega ja oma lammaste tundmaõppmimisega.
    Ja udara paisumisega on ka see, et kui see udar on olnud selline suur juba pikemat aega, siis on suur tõenäosus, et kõhus on rohkem, kui üks lapseke...välja arvatud mõned petjad :P Aga nagu mind õpetati, et enne poegimist hakkab udar küljepealt vaadates välja paistma... noh, aga jälle need erandid... mul täna õhtul poeginud lambal ei paistnud nagu üldse seda udarat olevat, aga käega kompides selgus, et udar on rohkem nagu kõhu alla laotunud... see on mul ka ainuke taolise udaraga...niiet... enamusel ikka normaalsed udarad ja paistavad küljepealt vaadatuna punnakil... oh... ehk suutsin veidi seletada siin väsinud peaga... aga nüüd õnnelikult tuttu...:D

    VastaKustuta
  13. Noh moluraamatust juba selgus, et 2 tk tuli ja oi kui nunnud:)
    Aga selle tissiga seoses veel- lugesin, et piim on tavaliselt udaras vahetult enne poegimist, siis saab pigistada juba mõne tilga. Aga meil oli kevadel ühel udar all 2 kuud ja piim sees 3 nädalat enne õiget hetke:) sa siis aru!
    Üks asi oli veel- kui katsusin noorte udaraid, siis need kes tiined olid, lasid end viisakalt röötsakile, aga kes eest ära kablutas- need ei olnud ka tiined üldse.
    A ma nüüd vaatan, siis kellel selle sinu teooria järgi võiks rohkem kui 1 olla:) Bingo-loto...

    VastaKustuta
  14. Täna ei sünni meil küll veel kedagi ;)

    VastaKustuta
  15. Marju, selle tissi katsumisega on meil küll sellised lood, et mõnele meeldib ja mõni põgeneb kohe hirmsa hooga eest, olgu või lõpptiinuses :)
    Aga selle piima olemasolu nisas peaks tõesti näitama kohe-kohe poegimist... aga tõesti...nagu iga asjaga...on neid totakaid erandeid, kes meid iga päev lollitavad :P
    Aga mitme talle oletatav tulemine seoses udara suurusega on vähemalt minu peaaegu paika pidanud... oli kord mul üks utt kelle tiss oli nädal aega niiiii suuuur, et ta ei saanud käimagagi hakkama ja lambast oli niiii kahju...ja tulemus - kolmikud.... Ühe või kahe talle ennustamine on mul siiani nii 90% täppi läinud :D Üks suuretissitädi lainetab mul hetkel ka laudas ja ootan teda usinalt juba mitu päeva.. ja kahtlen, et ta vaid ühe talle teeb, aga eks näis,kas saan petuka või mitte :D

    VastaKustuta
  16. Ma meenutan eelmist aastat, kui valvasin meie riukalikku maalammast, vist lausa kolm ööd jutti, sest tutt oli nii paistes ja punane,kui veel olla sai :P
    Küll aga julgeks soovitada kaamerat lauta, hea on salasilmana piiluda, mis nad teevad, just ka enne poegimist, muidu lähed lauta, on nad kõik ärksalt kõrvad kikkis sulle vastu vahtimas, aga nii, märkamatult jälgided toimetavad omi tegemisi.Hea vaadata, kui mõni nurgas konutab..

    VastaKustuta
  17. No nüüd siin http://liinavabrik.weebly.com/ajutine.html on hetkeks üleval üks porr-pilt. Et asjatundja silmale, kas tegudeni mitu ndl. või vähem? Nädal?
    Suurima udaraga utelt olen mina saanud üksiku jäärtalle:)

    Kõige rohkem pelgangi seda, et peaks sünniabi vaja minema. Seda ei kujuta küll ette ja oleks tõesti praktikale vaja kuskile minna.

    VastaKustuta
  18. Liina, sa oleks võinud pildile koos udaraga võtta, siis oleks selgema pildi saanud... aga arvan, et pepu võiks olla rohkem nagu tursunud, vahest lööb nagu krelli(villi), klaasjaks(vähemalt mul ühel lambal küll oli)...samas iga lammas on erinev ja nagu ütlesin, et mustast lambast on veel kõige raskem aru saada :P Kõige parema pildi saab ikkagi lammast pidevalt jälgides ja sellised äkilisemad muutused ütlevad, et nüüd!
    Aga praktikale võid küll tulla...kui kaugeks ei pea tulla :D Mul nüüd võtab hooaeg kõvasid tuure üles ja varsti pudeneb tallesid hulgi :P iga päev tuleb neid "kahtlaseid" lambaid juurde...

    VastaKustuta
  19. Tuleks hea meelega, aga mul on lehm ja majapidamine.... ;)
    Tegelikult lapsed- viimane veel tissikas, loomad ja suur majapidamine ei lase eriti liikuma.

    Aga miks ma seda asja nii uurin on see, et mul lambad külmas laudas ja poegimise ajaks pean nad kindlasti mujale paigutama. Ei tahaks seda liiga vara teha ja hiljaks jääda ammugi mitte.
    "rummal pää tiip pailu vaiva"- oleks ju võinud varem sellele mõelda ja vähe hiljem paaritada....

    VastaKustuta
  20. Vastsündinule võid panna soojenduslambi (punase pirniga), kui just ajahätta jääd, ja mõnepäevane ei karda enam suurt külma. Meil läksid ka eelmine aasta jaanuaris nädalavanused külma lauta, ja mis temperatuurid siis olid :=)

    VastaKustuta
  21. Jah...eks , kui mindgi kuhugi kutsutaks, siis ega ikka ei saaks nii lihtsalt minna küll... aga ju sa saad hakkama ja Marju soovitus soojenduslampi kasutada on hea... ja kaamerad piilumiseks on ikka asendamatud :D

    VastaKustuta